Laura Thewis

Contactgegevens:

Laura heeft 8 jaar ervaring als advocaat. Zij volgde haar rechtenopleiding aan de Universiteit Hasselt en vatte haar driejarige advocatenstage aan bij Adhemar Advocaten. Begin 2022 maakte Laura de overstap naar LAND Advocaten en in juni 2023 werd zij benoemd als partner.

Laura legt zich uitsluitend toe op het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening en milieu).

Zij staat zowel cliënten bij in dossiers met betrekking tot de realisatie van publieke en private industriële, commerciële of residentiële projecten als cliënten die geconfronteerd worden met een voor hun hinderlijk project. Zij heeft ruime ervaring inzake het voeren van administratieve beroepsprocedures en procedures bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen en de Raad van State. Zij staat cliënten uiteraard ook bij met het nodige advies.

Gebeten door het vak is Laura sinds begin 2022 verbonden aan het juridisch tijdschrift STORM (Tijdschrift voor (Stedenbouw, Omgeving, Ruimtelijke ordening en Milieu). Zij gaat aan de hand van korte, duidelijke artikels in op actuele omgevingsrechtelijke onderwerpen.

Laura is verbonden aan Balie Limburg, met thuiskantoor te Alken (Hasselt).

Publicaties:

  • THEWIS L., ‘Commentaar bij art. 4.4.8/2 VCRO – Stallen voor weidedieren’ in X, Omgevingsvergunning. Artikelsgewijze commentaar met overzicht van rechtspraak en rechtsleer, 97-104.

    Commentaar bij één van de vele afwijkingsafwijkingsmogelijkheden, opgenomen in de VCRO.

  • THEWIS L., ‘Een symbolische veroordeling van de Vlaamse overheid en OVAM wegens laattijdige en gebrekkige informatieverstrekking over PFOS’, STORM 2024/3, bijdrage 26

    Met een vonnis van 19 september 2024 veroordeelt de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg van Brussel het Vlaamse Gewest en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) tot de betaling van een symbolische schadevergoeding van één euro aan drie vzw’s tezamen, die een vordering wegens overheidsaansprakelijkheid instelden wegens het gebrekkig informeren van de bevolking over de verontreiniging met PFOS in de omgeving van de 3M-industriële site te Zwijndrecht.

  • THEWIS L., ‘De regularisatie van zonevreemde functie wijzigingen. So far so good?’, STORM 2024/2, bijdrage 24

    Over de recente wijziging van artikel 4.4.23 van de VCRO inzake zonevreemde functiewijzigingen.

  • THEWIS L., ‘Rechtmatige verwachtingen putten uit vernietigde beslissingen? Ja, dat kan!’, STORM 2024/2, bijdrage 8

    De vraag rijst dan of en in hoeverre u kan en mag vertrouwen op een eerdere positieve beoordeling vanwege de vergunningverlenende overheid die niet wordt geraakt door de motieven van een of meerdere tussengekomen vernietigingsarresten van de RvVb. Het besproken arrest biedt in dat opzicht enigszins verrassende inzichten.

  • THEWIS L., ‘Het door het Gemeentewegendecreet georganiseerd bestuurlijk beroep tegen een gemeenteraadsbeslissing. Sometimes you get a second chance!’, STORM 2024/1, bijdrage 13

    Met het hier besproken arrest van 18 januari 2024 spreekt het Grondwettelijk Hof (GwH) zich uit over de draagwijdte van artikel 66, § 6, tweede lid van het Omgevingsvergunningsdecreet.

  • THEWIS L., VAN ESBROECK C.,VAN DER AUWERMEULEN L en VOORTER J., ‘Het Instrumentendecreet en het Decreet Woonreservegebieden: een (kritische) reflectie’, TBO 2023, nr. 3, 89-103

    In de lente van 2023 keurde het Vlaamse Parlement het Instrumentendecreet en het Decreet Woonreservegebieden goed. Tijd voor een kritische reflectie: er werd overgegaan tot een praktijkgerichte analyse en een analyse vanuit het oogpunt "duurzaamheid en circulariteit" en "lokale autonomie".

  • THEWIS L., ‘Aanvraag in overeenstemming met de stedenbouwkundige verordening? Niet te vroeg victorie kraaien!’, STORM 2023/1, bijdrage 15

    Het gegeven dat een aanvraag in overeenstemming is met de voorschriften van een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening impliceert niet vanzelfsprekend en automatisch dat de aanvraag ook in overeenstemming moet worden geacht met de vereisten van een goede ruimtelijke ordening.

  • THEWIS L., ‘Stadsontwikkelingsprojecten: what’s in a name?’, STORM 2022/4, bijdrage 22

    ‘Stadsontwikkelingsprojecten’ en MER-screening.

  • THEWIS L., ‘De regularisatie van zonevreemde functiewijzigingen. To be or not to be’, STORM 2022/3, bijdrage 8

    Maatschappelijk probleem inzake zonevreemde functiewijzigingen.

  • THEWIS L., ‘Eindelijk duidelijkheid over de gevolgen van de stilzwijgende afwijzing van het administratief beroep’, STORM 2022/2, bijdrage 14

    De gevolgen van het niet-naleven van strikte beslissingstermijnen.

  • THEWIS L., ‘Ready, set, go voor samenwerkingsovereenkomsten tussen overheden en projectontwikkelaars?’, STORM 2022/1, bijdrage 4

    Samenwerkings- of ontwikkelingsovereenkomsten met publiek- of privaatrechtelijke rechtspersonen of natuurlijke personen.

Presentaties:

  • “Het ruimtelijk beleid in buitengebied, met focus op de zonevreemde functiewijzigingen” op de STORM Trefdag 2023 te Gent op 22 november 2023 (presentatie on demand)

    Het wetgevend kader inzake zonevreemde functiewijzigingen, zoals opgenomen in artikel 4.4.23 van de VCRO en het besluit zonevreemde functiewijzigingen van 2003, is al vele jaren ongewijzigd, en toch zijn er in de praktijk belangrijke veranderingen merkbaar. In haar presentatie raakte Laura enkele knelpunten aan.