30 of 45 dagen om bezwaar/beroep in te dienen. Hoe berekenen we deze dagen?
Laura Thewis Laura Thewis

30 of 45 dagen om bezwaar/beroep in te dienen. Hoe berekenen we deze dagen?

30 of 45 dagen. Zoveel dagen heb je de tijd om een bezwaar in te dienen, een administratief beroep in te stellen, of een vernietigingsberoep (met eventueel bijhorend schorsingsberoep) in te stellen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Welke termijn van toepassing is, en hoe deze exact berekend moet worden, blijkt vaak nog steeds onduidelijk te zijn. Hieronder een overzicht.

Meer lezen
Moest ik hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen en bekomen? Geldt hiervoor geen vrijstelling?
Laura Thewis Laura Thewis

Moest ik hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen en bekomen? Geldt hiervoor geen vrijstelling?

Vaak krijgen wij vragen zoals “Moest ik hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen en bekomen?”, “Moest ik dit melden bij de overheid?” of “Geldt hiervoor geen vrijstelling?”. Het blijkt in de praktijk vaak onduidelijk te zijn welke handelingen vergunningsplichtig dan wel meldingsplichtig zijn. Bepaalde handelingen zijn dan weer vrijgesteld van vergunning. Het Departement Omgeving komt nu met een hulpgids inzake de vergunningsplicht, melding en vrijstelling.

Meer lezen
Gemeenten en provincies kunnen niet langer hun eigen projecten beoordelen en vergunnen: ook het Grondwettelijk Hof heeft gesproken
Laura Thewis Laura Thewis

Gemeenten en provincies kunnen niet langer hun eigen projecten beoordelen en vergunnen: ook het Grondwettelijk Hof heeft gesproken

Met een arrest van 18 september 2025 vernietigt het Grondwettelijk Hof (GwH) het nieuwe derde lid van artikel 15/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet dat in essentie stelt dat m.e.r.-screeningsplichtige gemeentelijke en provinciale projecten in eerste administratieve aanleg behandeld mogen worden op gemeentelijk dan wel provinciaal niveau.

Meer lezen
De Raad voor Vergunningsbetwistingen. Wie? Wat?
Laura Thewis Laura Thewis

De Raad voor Vergunningsbetwistingen. Wie? Wat?

In onderstaand nieuwsbriefje wordt dieper ingegaan op (de werking van) de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb). De RvVb is geen gewone rechtbank, maar een onafhankelijk Vlaams bestuursrechtscollege. Bestuursrechters buigen zich over de wettigheid van verschillende beslissingen.

Meer lezen
Het wegenisberoep en de stilstand van de vergunningsprocedure
Laura Thewis Laura Thewis

Het wegenisberoep en de stilstand van de vergunningsprocedure

Eén van de krachtlijnen van het Omgevingsvergunningsdecreet bestaat erin dat beslissingen over vergunningsaanvragen moeten worden genomen binnen strikte termijnen. Soms is een omgevingsvergunning gekoppeld aan een wegenisdossier en is er daartegen een apart (wegenis)beroep mogelijk. Het zgn. wegenisberoep strooit heel wat roet in het eten: wanneer een wegenisberoep bij de Vlaamse minister wordt ingediend, wordt de gehele vergunningsprocedure – in essentie voor onbepaalde tijd – vertraagd.

Meer lezen
Aktename van een melding en de planologische toets
Laura Thewis Laura Thewis

Aktename van een melding en de planologische toets

“Eenvoudig en snel” en “de bevoegde overheid heeft een (zeer) beperkte beoordelingsbevoegdheid”. Zo klinkt de aktename van een melding haast als een formaliteit. De Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) denkt daar toch anders over: Een deugdelijke beoordeling door het lokaal bestuur inzake de verenigbaarheid van de gemelde activiteiten met de geldende stedenbouwkundige voorschriften is noodzakelijk.

Meer lezen
Beperkte afwijkingen: wat zijn dat?
Laura Thewis Laura Thewis

Beperkte afwijkingen: wat zijn dat?

In de loop der jaren werden steeds meer afwijkingsmogelijkheden voorzien in titel IV, hoofdstuk IV van de VCRO om handelingen te kunnen toelaten die niet in overeenstemming zijn met de geldende stedenbouwkundige voorschriften. Artikel 4.4.1 van de VCRO handelt over “beperkte afwijkingen”, maar wat zijn nu precies beperkte afwijkingen?

Meer lezen
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen in aantocht: de krachtlijnen
Laura Thewis Laura Thewis

Beleidsplan Ruimte Vlaanderen in aantocht: de krachtlijnen

Op 14 juli 2025 keurde de Vlaamse Regering de conceptnota voor het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) goed. Hiermee is de eerste officiële stap gezet richting een volwaardig en definitief BRV. In essentie bevat de goedgekeurde conceptnota krachtlijnen voor het BRV. Het BRV zal uiteindelijk bestaat uit een strategische visie en meerdere beleidskaders. De conceptnota ligt ter inzage voor het publiek van 9 september tot en met 14 november 2025.

Meer lezen
Afwijken van stedenbouwkundige voorschriften: enkel mogelijk bij gemotiveerd verzoek!
Laura Thewis Laura Thewis

Afwijken van stedenbouwkundige voorschriften: enkel mogelijk bij gemotiveerd verzoek!

In de loop der jaren werden steeds meer afwijkingsmogelijkheden voorzien in titel IV, hoofdstuk IV van de VCRO om handelingen te kunnen toelaten die niet in overeenstemming zijn met de geldende stedenbouwkundige voorschriften. Om toepassing te kunnen maken van één van deze afwijkingsmogelijkheden, moet in het aanvraagdossier een “gemotiveerd verzoek” worden opgenomen.

Meer lezen
Handhaving in het omgevingsrecht en het initiatief door de burger 
Laura Thewis Laura Thewis

Handhaving in het omgevingsrecht en het initiatief door de burger 

De handhaving in het omgevingsrecht is in principe een taak van de daartoe bevoegde overheden. In de praktijk moet echter worden vastgesteld dat de bevoegde overheden ook keuzes (moeten) maken in functie van beschikbare tijd en middelen. Heel wat inbreuken en misdrijven in het omgevingsrecht blijven hierdoor ongestraft (of krijgen zelfs geen opvolging).

Meer lezen
Het GRUP voor het historisch gegroeid Nelissen Steenfabrieken werd vernietigd… wegens stikstof
Laura Thewis Laura Thewis

Het GRUP voor het historisch gegroeid Nelissen Steenfabrieken werd vernietigd… wegens stikstof

Het GRUP “Nelissen Steenfabrieken NV” wil de verdere ontwikkeling van het historisch gegroeid bedrijf te Lanaken (Limburg) mogelijk maken. Het doel is nobel: meer rechtszekerheid voor de uitbreiding en het toekomstig functioneren van het bedrijf, zowel op korte als lange termijn. De Raad van State (RvS) oordeelt in zijn arrest van 18 juni 2025 dat de wetenschappelijke deugdelijkheid van de beoordeling van de gevolgen van de stikstofdepositie door het betrokken RUP niet wordt aangetoond.

Meer lezen
De afwijkingsmogelijkheid van BPA’s ouder dan 15 jaar: nieuwe inzichten van de Raad van State
Laura Thewis Laura Thewis

De afwijkingsmogelijkheid van BPA’s ouder dan 15 jaar: nieuwe inzichten van de Raad van State

In een recent cassatiearrest van 26 mei 2025 stelt de Raad van State de puntjes op de “i” wat betreft de toepasselijkheid van de afwijkingsmogelijkheid in artikel 4.4.9/1 van de VCRO. Dit betreft de mogelijkheid om af te wijken van BPA’s die ouder zijn dan 15 jaar. Voormeld arrest zal in de vergunningenpraktijk zeer belangrijke, en verregaande gevolgen hebben.

Meer lezen
Hoe zonevreemde functiewijzigingen in het agrarisch gebied (toch) zouden kunnen bijdragen aan de realisatie van de bouwshift
Laura Thewis Laura Thewis

Hoe zonevreemde functiewijzigingen in het agrarisch gebied (toch) zouden kunnen bijdragen aan de realisatie van de bouwshift

Heel vaak worden de zonevreemde basisrechten en de zonevreemde functiewijzigingen aangeduid als boosdoener voor de ruimtelijke wanorde. Ook gaan er stemmen op dat de zonevreemde basisrechten en de mogelijke zonevreemde functiewijzigingen de realisatie van de Vlaamse bouwshift zouden hypothekeren. Een zonevreemde functiewijziging kan ook een opportuniteit zijn om zowel bestaande bebouwing als bestaane verharding in het agrarisch gebied terug te dringen.

Meer lezen
Zonevreemde functiewijzigingen in het agrarisch gebied – enkele cijfers
Laura Thewis Laura Thewis

Zonevreemde functiewijzigingen in het agrarisch gebied – enkele cijfers

De zonevreemde functiewijziging in het agrarisch gebied blijft bijzonder actueel in de Vlaamse ruimtelijke context. De mogelijkheid om een zonevreemde functiewijziging door te voeren en vervolgens zonevreemde basisrechten toe te passen, zijn enerzijds onderhevig aan (ernstige) kritiek, maar blijken anderzijds ook een maatschappelijke noodzaak (en realiteit) te weerspiegelen.

Meer lezen
De RvVb kan zelf overgaan tot het weigeren van een vergunning
Laura Thewis Laura Thewis

De RvVb kan zelf overgaan tot het weigeren van een vergunning

In principe zijn (1) het college van burgemeester en schepenen, (2) de deputatie of (3) de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar bevoegd om kennis te nemen van en te oordelen over vergunningsaanvragen. Hierop bestaat 1 uitzondering: ook de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) kan sinds 2021 overgaan tot de weigering van de vergunningsaanvraag.

Meer lezen
De RvVb beschikt sinds 31 december 2024 over meer bevoegdheden
Laura Thewis Laura Thewis

De RvVb beschikt sinds 31 december 2024 over meer bevoegdheden

De Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) is sinds 31 december 2024 ook bevoegd voor beroepen tegen besluiten tot definitieve vaststelling van (1) ruimtelijke uitvoeringsplannen en (2) stedenbouwkundige verordeningen en (3) definitieve voorkeursbesluiten en projectbesluiten inzake complexe projecten.

Meer lezen