
Een registratiebeslissing omtrent het vermoeden van vergunning: een zorgvuldige redactie is ontzettend belangrijk
Artikel 4.2.14 van de VCRO voorziet in een vermoeden van vergunning voor bepaalde constructies. Het gaat om de bestaande constructies gebouwd vóór 22 april 1962, waarvoor het vermoeden onweerlegbaar is, en de bestaande constructies gebouwd tussen 22 april 1962 en de eerste inwerkingtreding van het gewestplan, waarvoor het vermoeden weerlegbaar is. Constructies waarop een vermoeden van vergunning van toepassing is, worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht”. De zorgvuldige redactie van zulke registratiebeslissing is ontzettend belangrijk.

De correcte aanplakking van een vergunningsbeslissing: geen loutere formaliteit
In twee recente arresten spraken zowel de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) als de Raad van State (RvS) zich uit over de aanplakking van een vergunningsbeslissing op het terrein. De RvS zet als cassatierechter de puntjes op de “i” wat betreft het te gebruiken gele affiche. De RvVb herhaalt het belang van een correcte aanplakking aan alle openbare wegen die grenzen aan de projectsite.

Het vertrouwensbeginsel in het omgevingsrecht: het belang van een consequente houding in hoofde van de vergunningverlenende overheid
U past uw aanvraagdossier telkenmale aan om alsnog een omgevingsvergunning te bekomen die de wettigheidstoets bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) zou kunnen doorstaan. De vraag rijst dan of en in hoeverre u kan en mag vertrouwen op een eerdere positieve beoordeling vanwege de vergunningverlenende overheid die niet wordt geraakt door de motieven van een of meerdere tussengekomen vernietigingsarresten van de RvVb. In deze nieuwsbrief brengen we een belangrijk arrest van de RvVb onder de aandacht.

Het omgevingsbesluit brengt nieuwe mogelijkheden
Op 9 mei 2024 keurde het Vlaams Parlement het decreet tot wijziging van de regelgeving betreffende de omgevingsvergunning wat betreft de invoering van een modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit goed. In deze nieuwsbrief gaan we in op de figuur van het omgevingsbesluit.

De nieuwe modulaire omgevingsvergunningsprocedure: wat zal er veranderen in de praktijk?
Op 9 mei 2024 keurde het Vlaams Parlement het decreet tot wijziging van de regelgeving betreffende de omgevingsvergunning wat betreft de invoering van een modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit goed. In deze nieuwsbrief gaan we in op de modulaire omgevingsvergunningsprocedure.

De consequentie van de niet-uitvoering van een last in een omgevingsvergunning
In deze nieuwsbrief gaan wij dieper in op de consequentie van de niet-uitvoering van een last in een omgevingsvergunning. In onze vorige nieuwsbrieven gingen wij reeds in op het onderscheid tussen voorwaarden en lasten, alsook de consequentie van de niet-uitvoering van een voorwaarde.

De consequentie van de niet-uitvoering van een voorwaarde in een omgevingsvergunning
In deze nieuwsbrief gaan wij dieper in op de consequentie van de niet-uitvoering van een voorwaarde in een omgevingsvergunning. In onze vorige nieuwsbrief gingen wij reeds in op het onderscheid tussen voorwaarden en lasten.

Voorwaarden vs. lasten in een omgevingsvergunning
De vergunningverlenende overheid kan voorwaarden en/of lasten verbinden aan een omgevingsvergunning. Beide instrumenten hebben elk een bijzondere finaliteit. In deze nieuwsbrief lichten we graag het onderscheid toe.

Wat als een vergunde paardenhouderij door een gewijzigde beleidsvisie van de overheid jaren later een zonevreemd karakter krijgt (in plaats van een agrarisch of para-agrarisch)?
Beleidsvisies wijzigen doorheen de jaren. Spijtig genoeg heeft een wijzigende beleidsvisie vaak een zeer grote juridische én financiële impact voor de rechtsonderhorige. In deze nieuwsbrief gaan we kort in op de gewijzigde beleidsvisie rond agrarische en para-agrarische bedrijven in het agrarisch gebied. We stellen immers vast dat heel wat paardenhouderijen in het verleden vergund werden als agrarisch of para-agrarisch bedrijf, maar nu categoriek worden aanzien als “zonevreemd” in het agrarisch gebied.

Wees alert bij de opmaak van een vergunningsaanvraag: het stedenbouwkundig en het milieuluik gaan hand in hand
LAND Advocaten was recent betrokken bij een vernietigingsprocedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb), die geleid heeft tot het vernietigingsarrest van 18 juli 2024, nr. RvVb-A-2324-0940. Het arrest leidt tot interessante inzichten over de verbondenheid tussen het stedenbouwkundig luik en het milieuluik.

“Beter en sneller vergunnen”: daar is vooroverleg voor nodig!
Eind vorig jaar publiceerde het Departement Omgeving de brochure “handreiking vooroverleg”. Hiermee wenst het departement inspiratie te bieden voor een betere samenwerking en een vlotter overleg tussen initiatiefnemers en lokale overheden in de aanloop naar een omgevingsvergunning. Welke handvaten geeft het departement?

Verzameldecreet Omgeving: belangrijkste wijzigingen inzake planning en vergunningen
Op 9 mei 2024 keurde het Vlaams Parlement het decreet houdende diverse bepalingen over omgeving, leefmilieu en natuur en ruimtelijke ordening (Verzameldecreet Omgeving) goed. Met haar 134 artikelen zorgt het Verzameldecreet Omgeving voor een wijziging van meer dan 20 wetten en decreten. Het Verzameldecreet Omgeving verscheen op 10 juli jl. in het Belgisch Staatsblad.
Wij voorzien in deze nieuwsbrief een oplijsting van de belangrijkste bepalingen inzake planning en vergunningen.

Een omgevingsberoep tegen uw (bouw)project: welke stappen kan u als vergunningsaanvrager ondernemen?
Indien u als vergunningsaanvrager geconfronteerd wordt met een omgevingsberoep tegen de omgevingsvergunning voor uw (bouw)project, is het belangrijk om strategisch te handelen. Op dat ogenblik zijn er verschillende opties voorhanden, die best tijdig worden afgewogen. Wij lichten hieronder graag enkele van de meest voorkomende strategische opties toe.

(Hoe) kan ik tijdens een aanvraagprocedure kennisnemen van bezwaarschriften tegen mijn (bouw)project?
Veel vergunningsaanvragers wensen tijdens de vergunningsaanvraagprocedure voor hun (bouw)project kennis te kunnen nemen van de bezwaarschriften die lopende het openbaar onderzoek tegen hun project zijn ingediend. Het kan immers zeer nuttig zijn om desgevallend bijkomende nuttige informatie te bezorgen aan de vergunningverlenende overheid.

Kan ik mijn project-m.e.r.-screening wijzigen in administratief beroep?
Het gebeurt al eens dat in graad van administratief beroep aan het licht komt dat project-m.e.r.-screening, die aan de vergunningsaanvraag werd toegevoegd, enkele leemten bevat. De vraag rijst of een project-m.e.r.-screening in graad van beroep überhaupt nog mag worden aangevuld of bijgesteld. Het antwoord vindt u hier.

Is een niet-vergunde zonevreemde functiewijziging regulariseerbaar?
Een zonevreemde functiewijziging die reeds werd uitgevoerd zonder vergunning, kwam tot voor kort niet in aanmerking voor een regularisatie. Op 9 mei 2024 keurde het Vlaams Parlement het decreet houdende diverse bepalingen over omgeving, leefmilieu en natuur en ruimtelijke ordening (Verzameldecreet) goed. Het Verzameldecreet voorziet in vele wijzigingen. Eén van de wijzigingen komt tegemoet aan voormeld juridisch knelpunt inzake de regularisatie van de zonevreemde functiewijziging.

De ‘no conflict of interest’-regel in de MER-regelgeving: het Vlaams Parlement grijpt in
Op 18 april 2024 keurde het Vlaams Parlement enkele wijzigingen van het Omgevingsvergunningsdecreet goed in een poging om tegemoet te komen aan het zgn. Wasserijsite-arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) van 6 oktober 2022 waarin de RvVb de ‘no conflict of interest’-regel in de MER-regelgeving op scherp stelde, zeer scherp zelfs. Het nieuwe decreet gaat radicaal in tegen de visie van de RvVb en bevestigt dat lokale besturen de vergunningsaanvragen voor hun eigen projecten toch mogen beoordelen als louter een project-m.e.r.-screening aan de aanvraag moet worden toegevoegd.

De gemeenteraad kan een nieuwe gemeenteraadbeslissing nemen over de zaak van de wegen na vernietiging door de Vlaamse Regering
Het Grondwettelijk Hof (GwH) heeft bij arrest van 18 januari 2024 geoordeeld dat de automatische weigering van een omgevingsvergunning met de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in administratief beroep de artikelen 10 en 11 van de Grondwet schendt in de constellatie dat deze weigeringsbeslissing volgt op de vernietiging van de gemeenteraadsbeslissing over de zaak van de wegen door de Vlaamse Regering.

Modernisering van de milieueffectrapportage op komst
Met de goedkeuring van het ontwerpdecreet door de Vlaamse Regering op 29 maart jl. wordt een belangrijke stap gezet richting de (aangekondigde) modernisering van de milieueffectrapportage in Vlaanderen. De goedkeuring door het Vlaamse Parlement moet later nog volgen.

Wat met de m.e.r.-screeningsplichtige gemeentelijke projecten? Na de Raad van State nu ook het Hof van Justitie aan zet!
U herinnert zich allicht nog dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) in een eerste arrest van 6 oktober 2022, met name het zgn. Wasserijsite-arrest, de ‘no conflict of interest’-regel op scherp stelde, zeer scherp zelfs. Tegen voornoemd arrest van de RvVb stelde zowel de vergunningsaanvrager (autonoom gemeentebedrijf SOGENT) als de provincie Oost-Vlaanderen cassatieberoep in bij de Raad van State (RvS). De RvS velde zijn arrest over de samengevoegde zaken op 26 maart 2024.